Piątek, 29 marca
Imieniny: Helmuta, Wiktoryny
Czytających: 4712
Zalogowanych: 1
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Wałbrzych: 55 lat Teatru

Niedziela, 15 września 2019, 6:46
Aktualizacja: Poniedziałek, 16 września 2019, 9:08
Autor: red
Wałbrzych: 55 lat Teatru
Fot. organizatorzy
W tym roku Teatr Dramatyczny im J. Szaniawskiego w Wałbrzychu obchodzi Jubileusz 55–lecia istnienia.

Przez te lata „Szaniawski” na stałe wpisał się w krajobraz polskiego teatru. To tutaj powstawały spektakle, o których dyskutowano w całym kraju, tu również rozwijali się artyści stanowiący dziś crème de la crème polskich twórców teatralnych.

55-lecie teatru to świetny czas podsumowań, ale też dużych zmian i w obliczu nowych wyzwań

Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego rozpoczyna nowy sezon pod hasłem Kamienie Szlachetne. Wałbrzyski Teatr przygotowuje się do obchodów jubileuszu 55-lecia, które uświetni premiera „WESELA” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Wojtka Klemma z udziałem całego Zespołu Aktorskiego.

SEZON 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE – PREMIERY:

Karol Kalinowski KaeRel „GRETA I OSTATNI WIELORYB” / reż. Maciej Podstawny /15.10.2019 r. / inna scena

Przedstawienie przygotowane w ramach 4. edycji Konkursu im. Jana Dormana będące głosem w sprawach ekologii i zrównoważonego rozwoju, dla którego inspiracją jest dyskusja o zagrożeniach, jakie przynosi człowiek swojemu środowisku i ludzkiej odpowiedzialności za te procesy. Ważnym adresem dla spektaklu jest postać i działalność młodej szwedzkiej aktywistki Grety Thunberg, która doczekała się licznych naśladowców również w Polsce. Spektakl jest przygotowany z myślą o uczniach i nauczycielach wałbrzyskich szkół.

Maciej Podstawny

Reżyser, adaptator, wykładowca w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, dyrektor Teatr Dramatycznego w Wałbrzychu w latach 2015 – 2018, twórca posiadający wyraźny język teatralny, w którym forma jest podstawą budowania rzeczywistości scenicznej; Podstawny w swej twórczości korzysta z literatury dramatycznej, jak również z epiki i reportażu.

Stanisław Wyspiański „WESELE” / reż. Wojtek Klemm / 29.11.2019 r. / duża scena / przedstawienie jubileuszowe z okazji 55-lecia Teatru

Próba opowiedzenia o współczesnej Polsce tekstem Wyspiańskiego w warunkach po-jesiennych wyborów parlamentarnych 2019; tekst Wyspiańskiego jest doskonałym probierzem polskich nastrojów obywatelskich, jak również siły i kondycji zespołu aktorskiego. Realizując „WESELE” na deskach naszego teatru, nie chcemy pozbawić się możliwości skomentowania dziejów wystawień „WESELA”, kolejnych inscenizacji i wieloletniej recepcji tego dramatu. Zależy nam na postawieniu zespołowi wyzwania, które niewątpliwie jest najpoważniejsze od wielu sezonów; będzie to spektakl CAŁEGO ZESPOŁU Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.

Wojtek Klemm

Reżyser, dyrektor Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze w latach 2007 – 2009, absolwent berlińskiej szkoły teatralnej, twórca, który w niezwykły sposób łączy niemieckie metody pracy nad tekstem i aktorami z polską tradycją teatralną opartą na metodach Stanisławskiego i Grotowskiego; Klemm słynie z radykalizmu wypowiedzi i umiejętności budowania nieoczywistych, ale konkretnych form i struktur scenicznych; realizuje spektakle w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

Zuzanna Bojda „108 KOSTEK CUKRU” / monodram Ireny Sierakowskiej / reż. Agata Puszcz / 20.12.2019 r. / scena kameralna

Monodram aktorki Ireny Sierakowskiej na podstawie oryginalnych pamiętników z Powstania Warszawskiego autorstwa Ireny Sierakowskiej (siostry dziadka aktorki, która nie bez przyczyny nosi imię i nazwisko swojej krewnej). Spektakl prawdziwej historii oraz prawdziwych emocji towarzyszących odkrywaniu rodzinnej tajemnicy. Przedstawienie powstaje w ramach Wolnych Scen Inicjatyw Aktorskich.

Agata Puszcz

Reżyserka, absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Reżyserii, autorka przedstawiania CUKIER STANIK Zyty Rudzkiej w telewizyjnej Teatrotece, debiutująca w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego.

Jerzy Szaniawski „ŻEGLARZ” / reż. Wojciech Rodak [! debiut] / 02.2020 r. / scena kameralna

Debiut reżyserski studenta krakowskiej AST będący próbą opowiedzenia o osobie i twórczości patrona Teatru z okazji 50-lecia śmierci Jerzego Szaniawskiego ze szczególnym uwzględnieniem aktualności pisarstwa Szaniawskiego dla współczesnego widza.

Wojciech Rodak

Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, spektakl będzie jego debiutem teatralnym.

Ajschylos „ORESTEJA” / reż. Grzegorz Jaremko / 27.03.2020 r. / duża scena

Próba zmierzenia się z antyczną spuścizną literacką i kulturową. Spektakl antyczny jest dobrym materiałem do otwarcia dyskusji o klasyce, o jej znaczeniu oraz modyfikacjach, jakim uległa. Podjęcie tematu antycznego to możliwość opisana naszej wrażliwości na uniwersalne tematy oraz próba przeprowadzenia linii łączącej starożytność ze współczesnością z jej wszelkimi konsekwencjami (łącznie z rozmową na temat klasyki i awangardy).

Grzegorz Jaremko

Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, reżyser debiutanckiej i nagradzanej „IWONY, KSIĘŻNICZKI BURGUNDA” w wałbrzyskim Teatrze oraz „WOYZECKA” w TR Warszawa. Młody twórca o wyrazistym języku teatralnym, w którym akcent kładziony jest na ciało i wszelkie aspekty tożsamościowe; Jaremko w swej strategii artystycznej stosuje estetykę Kampu.

Edmond Rostand „CYRANO DE BERGERAC” / reż. Katarzyna Raduszyńska / 08.05.2020 r. / duża scena

Próba odświeżenia teatralnego melodramatu, gra z oczekiwaniami widzów oraz stworzenie nowoczesnego spektaklu o miłości wraz z wykreowaniem bohaterów o romantycznych rysach. Spektakl nawiązujący dialog z legendarnym przedstawieniem z repertuaru naszego Teatru, wyraźnie akcentujący ciągłość naszej sceny.

Katarzyna Raduszyńska

Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Reżyserii; artystka, która w swoich poszukiwaniach twórczych często korzysta z repertuaru klasycznego, znajdując w nim aktualne tematy i problemy; Raduszyńska jest również dramatopisarką i stypendystką programów zagranicznych dla polskich twórców; w Teatrze Dramatycznym zrealizowała feminizujący spektakl „A, NIE Z ZIELONEGO WZGÓRZA”, który w twórczy sposób polemizował z wpływem sagi Lucy Maud Montgomery na wychowanie dziewcząt.

Anton Czechow „IWANOW” / reż. Małgorzata Maciejewska [! debiut] / 06.2020 r. / scena kameralna

Debiut reżyserski absolwentki krakowskiej AST to zmierzenie się z tematem i formą literatury Czechowa, technikami i metodami teatralnymi, szczególnie metodą Stanisławskiego i późniejszą biomechaniką Meyerholda. Spektakl będzie próbą odpowiedzi na pytanie o współczesną jakość pisarstwa Czechowa oraz kondycję metod teatralnych.

Małgorzata Maciejewska

Absolwentka AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, uznana autorka adaptacji i dramaturżka (jej ostatnia ważna praca to adaptacja „JAK BYĆ KOCHANĄ” Kazimierza Brandysa w Teatrze Narodowym w Warszawie); spektakl będzie jej debiutem reżyserskim.

William Szekspir „WIELE HAŁASU O NIC” / reż. Krzysztof Kopka / 06.2020 r. / inna scena / koprodukcja z Teatrem Polskim we Wrocławiu

Wprowadzenie do repertuaru Teatru komedii szekspirowskiej to kolejny poziom pracy z widzami i aktorami, tym razem na literaturze, która nie tylko weryfikuje możliwości oraz gotowość i przygotowanie, ale daje podstawy budowania ról i przebiegów scenicznych w ich klasycznym rozumieniu. Szekspirowski spektakl jest niezwykle istotny w budowaniu całego sezonu, który układa się nie tylko w wielkie teksty, ale również w wielkie tematy teatralne i aktorskie. Spektakl chce nawiązać dialog z historycznym przedstawieniem „SNU NOCY LETNIEJ” również w reżyserii Kopki w Teatrze Dramatycznym.

Krzysztof Kopka

Reżyser, dramaturg, pełnomocnik ds. artystycznych we wrocławskim Teatrze Polskim, współautor sukcesu enwiromentalnego i lokalnego programu artystycznego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Sezon 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE – wydarzenia:

1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne / 5 – 11.12.2019 r.

Pomysł na nowy Festiwal narodził się w naturalnym procesie nasłuchiwania i poszukiwania silnych trendów wśród zjawisk teatralnych. Festiwal REZONANS ma na celu podkreślenie znaczenia, zwrócenie uwagi na osiągnięcia i tendencje współczesnych twórców muzyki w teatrze, którzy – z uwagi na brak należnej reprezentacji – zabiegają o wyjście z drugoplanowego charakteru swojej twórczości.

REZONANS będzie miejscem regularnego spotkania integrującego środowisko muzyczne i teatralne.

1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne to 6 spektakli, 5 koncertów, spotkania i rozmowy. To wymiana doświadczeń między 6 zespołami wykonawczymi oraz niezliczoną liczbą artystów. REZONANS ma charakter festiwalu, w czasie którego zostanie przyznane GRAND PRIX dla autora najlepszej muzyki teatralnej.

Twoja reakcja na artykuł?

2
67%
Cieszy
0
0%
Hahaha
0
0%
Nudzi
0
0%
Smuci
0
0%
Złości
1
33%
Przeraża

Czytaj również

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2024 Highlander's Group