Czwartek, 25 kwietnia
Imieniny: Jarosława, Marka
Czytających: 5189
Zalogowanych: 3
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

REGION, Sokołowsko: Góry Literatury z Tokarczuk

Sobota, 16 lipca 2022, 6:32
Autor: red
REGION, Sokołowsko: Góry Literatury z Tokarczuk
Fot. organizatorzy
Przed nami 8. edycja wydarzenia. Zapraszamy między innymi do Nowej Rudy, Ludwikowic, Radkowa, Zamku Sarny, Zamku Książ, Świdnicy i do Sokołowska.

21.07.2022 (czwartek)

Program wydarzenia znajduje się na stronie: Sokolowsko Laboratorium Kultury

Kino Zdrowie w Sokołowsku, Główna 36, 58-351 Sokołowsko
wstęp wolny
12.00–14.00 – spacer po Sokołowsku z Jurkiem Markiem śladami „Empuzjonu” Olgi Tokarczuk
Park Zdrojowy Doktora Brehmera w Sokołowsku
wstęp wolny
14–16.00 – rozmowa poetki i poety o sobie: Małgorzata Lebda i Maciej Bobula

Spotkanie to będzie zarazem dialogiem, konfrontacją i eksperymentem. Poeta, pisarz i tłumacz Maciej Bobula wraz z poetką i ultramaratonką Małgorzatą Lebdą odkryją swoje jasne i – a jakże – ciemniejsze sekrety. Przygotujcie się na literaturę w działaniu!
Willa Krokus w Sokołowsku (BWA Sokołowsko), Główna 34,
58-350 Sokołowsko
wstęp wolny

16.00–18.00 – słuchowisko Czekam aż se wszyscy pójdą. Napisał i czyta Piotr
Bosacki, muzyka Cezary Ostrowski

Słuchowisko Czekam, aż se wszyscy pójdą to autorska, poetycka lektura wiersza Piotra Bosackiego wykonywana na tle dyskretnej muzyki Cezarego Ostrowskiego. Czytany tekst rozpoczyna się słowami: „Trudno mi robić dwie rzeczy naraz. Nawet jedną niekiedy trudno. Pół rzeczy. Od dzieciństwa czekam, aż se wszyscy pójdą. Krowia wibracja waszych mów stołowych bez okresu. Wola, ta dziwka, podrośl złośliwa przedustawna pod kryształem czystym rachunku zdań". Całość ma wiele wspólnego z tzw. sałatą słowną schizofreników. Surrealizm realistyczny.
Park Zdrojowy Doktora Brehmera w Sokołowsku
wstęp wolny

18.00–20.00 – spotkanie poety z prozaikiem: Adam Wiedemann i Waldemar Bawołek
Sala Multimedialna Sanatorium Dr. Brehmera

20.00–22.00 – Gerard Lebik, Paweł Romańczuk, Antonina Nowacka
Performance dźwiękowy – Only The Noise Remains
Only The Noise Remains – to projekt dźwiękowy łączący trzy odmienne światy muzyczne stykające się na przecięciu metafizyki i fizyki. Głos Nowackiej, maszyneria Romańczuka oraz monochordy Lebika tworzą osobliwą alchemię dryfującą od czasów antycznych przez średniowiecze do metaverseu.

Nefikcje – nieliterackie rozmowy o świecie
Sokołowsko

W cyklu spotkań zatytułowanym Nefikcje – Nieliterackie rozmowy o świecie, zajmiemy się literaturą zaangażowaną w badanie, stawanie diagnoz i opracowywanie recept. Pod lupę weźmiemy rzeczywistość społeczną i jej środowisko ekologiczne, wsłuchamy się w tętno globalnego kapitalizmu i rytm narastających kryzysów, prześwietlimy krążące w powietrzu idee, zrekonstruujemy krwioobieg ruchów ludzi i rzeczy. A wreszcie uruchomimy wyobraźnię. Będzie o historii – także tej naturalnej, będzie o przyszłości – na ogół antropogenicznej. Powiemy o tym, co nas ogranicza i o tym, co mogłoby nas wyzwolić. W roli gości wystąpią autorki i autorzy najciekawszych książek oraz tekstów, które ożywia impuls krytyki zastanej rzeczywistości, czasem gniew, zawsze nadzieja na wyjście poza jej ramy. Na warsztacie znajdą się eseje i reportaże, manifesty i intelektualne interwencje, które dostarczają nam narzędzi pozwalających nie tylko zrozumieć, ale i zmodyfikować, a nawet całkiem zmienić świat. Zaczynamy bez planu i jasno wytyczonych wektorów. Zawsze jednak punktami orientacyjnymi będą tu krytyka i utopia, a polem zainteresowań przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Nefikcje – nieliterackie rozmowy o świecie
22.07.2022 / piątek
Kino Zdrowie, ul.Główna 36
g.16.00 „Środek środka" Jacek Bąkowski
Jacek Bąkowski przywozi do Sokołowska książkę „Środek środka”, która obejmuje swoją treścią 50 lat jego obecności w przestrzeni sztuki. Wydawcą książki jest Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ. Spotkanie z autorem i promocja jego opus vitae będzie miało miejsce w Kinie Zdrowie, 22 lipca o godzinie 16.00.

Fontanna w parku dr Brehmera, ul.Różana 2, Międzynarodowe Laboratorium Kultury
g.18.00 – Wygnaniec z Czarodziejskiej Góry – gość: Artur Domosławski, prowadzenie: Przemysław Wielgosz
Wygnaniec z Czarodziejskiej Góry

Spotkanie z Arturem Domosławskim wokół jego biografii Zygmunta Baumana, i nie tylko.
Co łączy bohaterów najsłynniejszej powieści Tomasza Manna i jednego z najważniejszych polskich
myślicieli XX wieku? Co ich dzieli? Tym pierwszym jest nowoczesność, na którą Hans Castorp spoglądał z niepokojem, z bezpiecznego dystansu alpejskiego uzdrowiska. Tym drugim jest… nowoczesność, w której Zygmuntowi Baumanowi przyszło żyć i współtworzyć jej społeczne struktury oraz intelektualne ramy. Nowoczesność w ujęciu Manna była jeszcze młoda, dopiero się zapowiadała, Bauman doświadczył jej apogeum i stworzył teorię jej schyłku. „Wygnaniec" Artura Domosławskiego znakomicie to pokazuje.

Ta książka przez pryzmat doświadczenia autora „Nowoczesności i Zagłady" daje wgląd w całą epokę. To historia życia jednego człowieka, która pozawala zrozumieć nie tylko jego wybory i zaangażowania, ale także otaczający nas świat. Dlatego rozmawiając o Baumanie, któremu nigdy nie dane było spoglądać na rzeczywistość z wysokości Davos, bo ciągle ktoś go z niego wyganiał, będziemy mówić o rytualnym wypędzaniu Innego w naszej przeszłości i współczesności, o wielości socjalizmów, wiecznym powrocie faszyzmu, innej historii PRL, klasowych hierarchiach i kompleksach polskiej inteligencji, a także o paleniu papierosów i kanapkach Pani Janiny.

Gość:
Artur Domosławski, reporter, pisarz, redaktor tygodnika Polityka, autor wielu głośnych książek, m.in. „Gorączka latynoamerykańska" (2004), Kapuściński non-fiction (2010), Wykluczeni (2016). Jego najnowsza książka zatytułowana „Wygnaniec" (2021), to nominowana do nagrody Nike biografia Zygmunta Baumana.

Prowadzenie:
Przemysław Wielgosz, pisarz i eseista, redaktor naczelny polskiej edycji miesięcznika Le Monde
diplomatique.

Kino Zdrowie, ul.Główna 36

g.20.00 zapis filmowym „CZARODZIEJSKA GÓRA" Klara Kopcińska
Zeszłoroczne czytanie „Czarodziejskiej góry” Tomasza Manna, zainicjowane przez Jacka Bąkowskiego i poprowadzone przez niego, Klarę Kopcińską i Michała Owadowicza, zaowocowało zapisem filmowym pt.”CZARODZIEJSKA GÓRA” dokonanym przez Klarę Kopcińską. Zapraszamy, by posłuchać raz jeszcze wielkiej literatury czytanej przez organizatorów, pedagogów Społecznego Liceum Ogólnokształcącego nr 17 z Warszawy, mieszkańców Sokołowska i przypadkowych przechodniów. Wtedy czytaliśmy 40 godzin bez przerwy, teraz zobaczymy 40-minutowy film. 22 lipca o godzinie 20.00 w kinie Zdrowie. Przybądźcie tłumnie!

23.07.2022 / sobota

12.00-20.00 Performance opery eksperymentalnej
Joanna Halszka Sokołowska – pomysł, twórczość
Aleksandra Markowska – wszelka współtwórczość
Wykonanie: Joanna Halszka Sokołowska, Aleksandra Markowska, Adam Chabiera

15.00 – Małgorzata Kuciewicz, Spacer kuracyjny. Wędrówka przez mikroklimaty Sokołowska
Fontanna w parku dr Brehmera, ul.Różana 2, Międzynarodowe Laboratorium Kultury

18.00 Przemysław Wielgosz „Gra w rasy" – spotkanie
Fontanna w parku dr Brehmera, ul.Różana 2, Międzynarodowe Laboratorium Kultury

19.00 Południowy-południowy zachód – Nicuś (Maks Wolski), prowadzenie Ilona Witkowska
Projekcja wielkoformatowa – park dr Brehmera

21.00 – „Czarodziejska góra" w reż. Paweł Mykietyn
muzyka: Paweł Mykietyn
koncepcja libretta, libretto: Małgorzata sikorska-Miszczuk
koncepcja libretta, reżyser: Andrzej Chyra
scenografia: Mirosław Bałka

Opera Pawła Mykietyna „Czarodziejska góra" na postawie powieści Thomasa Manna powstała na specjalnie zamówienie Malta Festival Poznań. Premierowa realizacja opery jest wspólną pracą czterech twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki oraz aktora i reżysera Andrzeja Chyry. Libretto powstało w oparciu o powieść Thomasa Manna z 1924 roku opisującą intelektualne, emocjonalne i duchowe dojrzewanie Hansa Castorpa w sanatorium Berghof w Davos. W interpretacji polskich twórców kluczową postacią staje się Amerykanka, o której Mann wspomina tylko na początku książki, w jednym zdaniu.

Dowiadujemy się, że kobieta umiera przed przyjazdem Hansa, a on zajmuje jej pokój. W operze postać Amerykanki funkcjonuje jak filtr, przez który spoglądamy na opowiadaną historię. Jej obecność zaciera granicę między życiem a śmiercią, sprawia, że Czarodziejska góra staje się, jak mówi reżyser: „opowieścią o dojrzewaniu do śmierci".

Twoja reakcja na artykuł?

12
60%
Cieszy
1
5%
Hahaha
1
5%
Nudzi
1
5%
Smuci
0
0%
Złości
5
25%
Przeraża

Czytaj również

Komentarze (7)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2024 Highlander's Group