Jedną z ciekawszych inwestycji, jakie może poczynić twórca literacki, jest samodzielne lub częściowo samodzielne wydanie swojej własnej książki. Autorzy decydują się na ten krok inspirowani różnymi celami – jedni chcą odnieść sukces sprzedażowy na rynku, inni chcą dotrzeć ze swoim przesłaniem do tysięcy odbiorców, a jeszcze inni będą chcieli zaspokoić swoje ambicje do posiadania własnej, pełnoprawnej publikacji. W zależności od tego, jakie przyświecają nam cele, oraz jak duże są nasze możliwości finansowe, stoją przed nami 3 główne formy publishingu.
1. Subsydiowane wydanie książki
Pierwszym z nich jest model subsydiowany, który przybył do Polski z Zachodu, gdzie całkiem nieźle się sprawdził. Zgodnie z oryginalnymi założeniami tej formy publishingowej, inwestycje finansowe leżą po stronie dwóch stron umowy – autora dzieła oraz wydawnictwa, które zdecydowało się wydać jego książkę. W modelu tym kluczowa jest zasada współpracy, na której opiera się proces. Wspólne inwestycje oznaczają wspólne ryzyko, ale również wspólne sukcesy. Tę formę publikacji poleca się autorom, których celem jest zaistnieć w branży literackiej i osiągnąć dobre wyniki sprzedażowe. Będzie ona również dobrym wyborem dla debiutantów, którym brak jeszcze wiedzy i doświadczenia w takich kwestiach jak przygotowanie techniczne i redakcyjne książki, jej promocja oraz sprzedaż. W tych i wielu innych sprawach będą mogli polegać na doświadczeniu oficyny.
W kontekście publishingu subsydiowanego w Polsce możemy mówić przede wszystkim o wydawnictwie Novae Res. Opinie o Novae Res potwierdzają, że oficyna cieszy się popularnością twórców, a historia jej projektów robi wrażenie.
2. Wydanie książki w modelu vanity publishing
Autorom, dla których od sprzedaży, popularności czy misji przekazywania swoich myśli tysiącom ważniejsze jest samo opublikowanie dzieła i możliwość spełnienia swojego marzenia o wydaniu własnej książki, poleca się natomiast publikację w modelu vanity publishingu. Nie da się ukryć, że jest to najmniej skomplikowany (i często bardzo drogi) proces wydawniczy. Wpływa na to fakt, że autor książki inwestuje pełną kwotę potrzebną do uruchomienia produkcji książki, natomiast po stronie wydawnictwa leży najczęściej tylko techniczne jej przygotowanie (a więc druk, składanie, stworzenie okładki) oraz rejestracja publikacji pod oficjalnym numerem. Rzadko kiedy zdarza się, by oficyna przeprowadzała działania marketingowe, czy też angażowała się w sprzedaż książki. Jej zarobek wynika tu w całości z opłaty wniesionej przez twórcę.
3. Self-publishing, czyli wydanie książki w pełni samodzielne
Trzecią i ostatnią z podstawowych możliwości wydania książki, jakie stoją przed autorami, jest niezależny self-publishing, w którym to autor (podobnie jak w przypadku vanity publishingu) dokonuje 100% inwestycji finansowej w stworzenie książki, jej oprawę techniczną, a także działania dystrybucyjne, promocyjne i wspierające sprzedaż. Model ten, choć kusi interesującymi wyzwaniami, może okazać się najtrudniejszy do przeprowadzenia w pełni i z sukcesem – zwłaszcza dla autorów stawiających swoje pierwsze kroki w branży literackiej. W związku z wysokimi nakładami finansowymi, potrzebą posiadania doświadczenia i kontaktów, a także dużej ilości czasu (proces wydawniczy jest pracą długofalową), ryzyko podejmowane przez autorów-wydawców niezależnych jest niemałe. Z drugiej jednak strony – jeśli książka okaże się bestsellerem – będą oni jedynymi ojcami swojego sukcesu. A to dla wielu może być wizją niezwykle kuszącą.