Czwartek, 28 marca
Zalogowanych: 0
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Wałbrzych: Przed nami XXXVI Bieg Gwarków

Środa, 8 lutego 2017, 15:02
Aktualizacja: Czwartek, 9 lutego 2017, 8:34
Autor: Robert Bajek
Wałbrzych: Przed nami XXXVI Bieg Gwarków
Fot. Robert Bajek
Cztery dni temu podaliśmy informację, że XXXVI Bieg Gwarków jednak się odbędzie. Dzisiaj na ten temat wypowiadali się organizatorzy tego tradycyjnego, historycznego Biegu.

W wałbrzyskim Centrum Sportu i Rekreacji Aqua Zdrój odbyła się dzisiaj konferencja prasowa podczas której przedstawiciele organizatorów mówili o szczegółach dotyczących XXXVI Biegu Gwarków. Organizatorami Biegu są: Stowarzyszenie Turystyczne Gmin Gór Sowich, Centrum Kultury Gminy Nowa Ruda i Centrum Sportowo-Rekreacyjne Aqua Zdrój w Wałbrzychu a w konferencji udział wzięli: Mariusz Gawlik - Prezes Aqua Zdroju, Marek Chmielewski - Wójt Gminy Dzierżoniów i jednocześnie Prezes Stowarzyszenia Turystycznego Gmin Gór Sowich, Adrianna Mierzejewska - Wójt Gminy Nowa Ruda i Gabriela Buczek - Dyrektor Centrum Kultury Nowa Ruda. Konferencję prowadził Tomasz Durajczyk.

- Niedawno informowaliśmy, że XXXVI Bieg Gwarków w tym roku nie odbędzie się. Argumentowaliśmy to tym, że niestety infrastruktura i trasy wokół Schroniska Andrzejówka są nieprzygotowane, nie ma warunków do tego, żeby biegać stale na nartach a ciężko jest promować bieganie nie dając możliwości stałego trenowania, stałego korzystania z tej formy aktywności ruchowej. Szkoda nam było bardzo idei Biegu Gwarków. Mi szczególnie, ponieważ przez dziewięć ostatnich lat byłem jego organizatorem, począwszy od Sokołowska. Po roku, na Jubileusz 60-lecia Sportu Wałbrzyskiego przenieśliśmy Bieg do Andrzejówki. Niestety infrastruktura przez te lata nie uległa zmianie. Były też problemy administracyjne: my jako Aqua Zdrój a wcześniej OSiR przygotowywaliśmy trasy do Biegu i to powiedzmy mieściło się jeszcze jakoś w naszych zadaniach, natomiast problem był z trasami już po samym Biegu i przed Biegiem. My nie do końca słusznie często obrywaliśmy za to, że promujemy bieganie a później nie ma gdzie biegać, bo Andrzejówka jest utożsamiana z Wałbrzychem. Niestety my tych tras formalnie nie możemy przygotowywać. Po informacji, którą przekazaliśmy, że w roku bieżącym XXXVI Bieg się nie odbędzie pojawili się animatorzy, przedsiębiorcy z Rzeczki - pan Piotr Polak i pan Jacek Mikołajczak, którzy zaproponowali, żebyśmy zorganizowali Bieg na trasach Przełęczy Jugowskiej, że są tam przygotowywane trasy biegowe, na których można stale biegać. Następnego dnia po tej rozmowie z panem Piotrem przejechaliśmy trasę i powiem szczerze, że byłem pod dużym wrażeniem miejsca. Czasu do biegu już dużo nie było, ale postanowiliśmy to zrobić, pomimo że zostały trzy tygodnie. Ta pierwsza organizacja w tym miejscu może nie będzie idealna, ponieważ czasu nie ma dużo, ale idea Biegu i jej tradycja warta jest tego, żeby spróbować. Następne edycje spróbujemy przygotować wcześniej, z większym wyprzedzeniem - powiedział Mariusz Gawlik.

XXXVI Bieg Gwarków odbędzie się w niedzielę 19 lutego na trasach Przełęczy Jugowskiej. Start Biegu zaplanowano na godzinę 11.00. Jego celem jest promocja aktywności ruchowej, biegów narciarskich, promocja Aglomeracji Wałbrzyskiej i Gór Sowich, walorów turystycznych regionu a także pielęgnowanie górniczej tradycji Biegu Gwarków i wyłonienie najlepszych zawodników. Bieg zostanie rozegrany w stylu klasycznym na dwóch dystansach: 10 kilometrów - Bieg Memoriałowy Józefa Pawlika i 20 kilometrów - bieg główny, w którym klasyfikacja będzie prowadzona w ośmiu kategoriach wiekowych oddzielnie dla kobiet i mężczyzn. W biegu na 10 kilometrów za zajęcie I, II i III miejsca przewidziano puchary i nagrody rzeczowe. W biegu na 20 kilometrów za miejsca od I do III w kategoriach wiekowych również przewidziano puchary i nagrody rzeczowe, natomiast za zajęcie I miejsca w kategorii open - nagrodę finansową w wysokości 1000 złotych. Szczegóły dotyczące trasy i miejsc parkingowych znajdują się na stronie internetowej biegu: www.bieggwarkow.pl.

- Od 6 lat przygotowujemy trasy w Górach Sowich. Łącznie jest 26 kilometrów tras, które obsługujemy. Naszą ambicją jest rozszerzanie tych tras. Wysokość 700 metrów npm daje takie możliwości, aby przez dłuższy okres trasy były utrzymywane. Czasami zdarza się, że jeszcze na początku kwietnia narciarze mogli z tych tras korzystać, mimo że myśmy już tych tras nie ratrakowali, ponieważ bardziej byśmy je zniszczyli niż pomogli. Trasy są utrzymywane dzięki kilkuletniemu kontraktowi, który podpisaliśmy. Kiedy tylko pojawia się śnieg firmy wchodzą, ratrakują trasy. Staramy się z roku na rok poprawiać ich infrastrukturę. To udaje nam się zrobić również przy współpracy z nadleśnictwami. Wszystkie trasy są oznakowane. Mamy tablice informacyjne przed wjazdem na każdą trasę, ukazującą między innymi jej strukturę, przewyższenia, długości. Ci którzy chcą z tych tras korzystać na pewno będą zadowoleni - powiedział Marek Chmielewski.