• Piątek, 6 grudnia 2019
  • Godz. 20:14
  • Imieniny: Emiliana, Mikołaja, Jaremy
  • Czytających: 4407
  • Zalogowanych: 2
  • Niezalogowany | Zaloguj | Rejestracja

Zrezygnujcie z plastiku!

Wiadomości: Wałbrzych
Środa, 9 października 2019, 7:40
Aktualizacja: Piątek, 11 października 2019, 7:38
Autor: JAZ
Fot. archiwum
Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej od kilkunastu miesięcy zachęca do ekologii, do rezygnacji z używania plastiku. Plastiku, który jest wyjątkowo trudny w utylizacji. Co więcej koszty utylizacji i składowania rosną w zatrważającym tempie.

- Koszty pozbywania się przez miasto plastiku są bardzo duże, ale co gorsza i musicie mieć państwo świadomość, będą jeszcze większe. Są to kwoty naprawdę duże. Dzisiaj płacimy ponad 100 złotych za tonę. Płacimy za to, żeby odbierano od nas plastik, z którym nic nie możemy zrobić, bo koszt utylizacji jest jeszcze droższy – tłumaczy Roman Szełemej.

Rzeczywistość okalająca gospodarkę odpadów zmieniała się na przestrzeni lat. Jeszcze kilka lat temu samorządom opłacało się gromadzić plastik, by ten później odsprzedawać za przyzwoite pieniądze. Z biegiem czasu ceny odsprzedaży zaczęły maleć, aż wreszcie to miasta musiały zacząć opłacać pozbywanie się niepotrzebnych śmieci.
- Żeby zrozumieć problem, postawiliśmy kostki z plastikiem na Piaskowej Górze. Mieszkańcy zaczęli prosić, by je zabrać, bo brzydko pachną. Zabraliśmy je do Śródmieścia. Przez pewien czas stały na Placu Grunwaldzkim. Tu też zapach mieszkańcom przeszkadzał. Pytam więc, co mamy z tym zrobić? Gdzie mamy je zabrać? Gdziekolwiek ich nie postawimy, będą przeszkadzać. Z tego powodu powstała nowoczesna sortownia odpadów. Ludzie pracują tam w pełni klimatyzowanych warunkach. Możemy oddzielać te rzeczy, których już nie da się przetworzyć i jeszcze lepiej zadbać o nasze zdrowie – tak prezydent opowiada o problemie.

Rozmawiając z wałbrzyszanami, Roman Szełemej zaznacza, że możemy z tym walczyć jeszcze na poziomie zakupów.
- Myślę, że możemy starać się zadbać o to już będąc w sklepie. Nie kupujmy wody w plastikowych butelkach. Kiedyś woda, Cola Cola, a nawet nasza rodzima Polococta sprzedawana była tylko w szklanych butelkach. Powiem więcej. Będąc w sklepie często widzimy, że niektóre produkty, jak choćby pomidory, pakowane są w plastikowych opakowaniach. Po co nam to. Wyciągnijmy je z plastiku i zostawmy opakowanie w sklepie. Pomidory możemy przecież wziąć w papierowej torebce – zachęca prezydent.

Problem zakupionych plastikowych opakowań jest dużym obciążeniem dla miasta. Podczas jednego ze spotkań z mieszkańcami, prezydent zachęcał do rezygnacji z zakupów plastikowych opakowań.
- Każde kupione opakowanie jest później przez państwa wyrzucane do kosza. My musimy je utylizować, co podnosi koszty odbioru śmieci. Wynika z tego, że później za te opakowania płacimy my. Gdyby one zostały w sklepie, to sklep musiałby ponieść koszty ich utylizacji - tłumaczy Szełemej.

Twoja reakcja na artykuł?

18
41%
Cieszy
2
5%
Dziwi
3
7%
Nudzi
1
2%
Smuci
6
14%
Złości
14
32%
Przeraża

Czytaj również

Komentarze (74) Dodaj komentarz

~Monia 9-10-2019 8:50
lol. "- Żeby zrozumieć problem, postawiliśmy kostki z plastikiem na Piaskowej Górze. Mieszkańcy zaczęli prosić, by je zabrać, bo brzydko pachną. Zabraliśmy je do Śródmieścia. Przez pewien czas stały na Placu Grunwaldzkim. Tu też zapach mieszkańcom przeszkadzał. Pytam więc, co mamy z tym zrobić? Gdzie mamy je zabrać?" Skoro prezydent uważa że śmieci, za odbiór których mieszkańcy zapłacili może postawić im pod oknami to może niech prezydent postawi je na swoim podwórku. Będzie miał odpowiedź co ma z nimi zrobić. Albo niech zrobi to za co mieszkańcy zapłacili i co robi się w całej cywilizowanej europie.
~wyzwalacz 9-10-2019 18:20
do: ~Monia (8:50)
Problemem jest głupia władza a nie plastyk.Wystarczy wprowadzić obowiązkowe kaucje za butelki plastykowe i po kłopocie. Ludzie sami odniosą gdzie trzeba.
~NEPAL 14-10-2019 17:34
do: ~wyzwalacz (18:20)
musza byc automaty do przyjmowania butelek , a te sa kosztowne i problem sie zamyka
~Obserwator Rzeczywistości 9-10-2019 8:52
ot wiedział co powiedział ... a będzie Pan dopłacał do napojów w szklanych opakowaniach Panie Megalomanie?
~yes 9-10-2019 16:42
do: ~Obserwator Rzeczywistości (8:52)
Nie każdego stać na wode w szklanych butelkach, a pustych plastikowych butelek w sklepach nie przyjmują. To nie Niemcy.
~ 11-10-2019 14:52
do: ~Obserwator Rzeczywistości (8:52)
a jak kiedys bylo?mleko ,smietana, napoje wszystko w szklanych ,po ki diabel sciagali to badziewie a teraz z tym g....m problem,
~Plastik 9-10-2019 9:35
Tak już nie kupuję butelkowanych napojów, tylko sok w szklanej butelce, rozcięczam z wodą przegotowaną. Toreb jednorazówek też nie używam, akcja dała mi do myślenia. Może to nie jest coś wielkiego, ale jednak coś to daje, produkuję mniej plastikowych śmieci.
~Obserwator Rzeczywistości 9-10-2019 10:37
do: ~Plastik (9:35)
To jeszcze przestań oddychać po CO2 wydalasz do atmosfery. Ps. Słownik ortograficzny się kłania, bo "rozcięczony" to masz mózg od słuchania takich eko-bzdur.
~Plastik 9-10-2019 18:16
do: ~Obserwator Rzeczywistości (10:37)
Trollu z PiSu chcielibyście aby Polska się zaśmieciła, zwieźliście do Polski najwięcej śmieci, są na to dowody ile ton śmieci przywozicie.
~Obserwator Rzeczywistości 9-10-2019 21:30
do: ~Plastik (18:16)
No masz rację dużo tych z PO-KO ... ale zaraz "śmieci", bez tego języka nienawiści poproszę :)
~wal 11-10-2019 20:37
do: ~Plastik (9:35)
Panie ekologu! Na początek polecam udać się do szkoły podstawowej uzupełnić braki w języku ojczystym (chyba,że jest Pan nie-Polakiem) a potem zastanowić się nad wypisywaniem bzdur
~inż. A. Partacz 9-10-2019 10:34
Cieszę się, że Prezydent Szełemej zakazał dystrybucji napojów w plastikowych opakowaniach i w marketach takich opakowań już nie będzie. Ani w sklepikach na rogu. A właśnie otworzyli w Polanicy nową linię w rozlewni "Staropolanki".
~Niemrawy 12-10-2019 20:59
do: ~inż. A. Partacz (10:34)
To idz do szpitala górniczego, zobacz w sklepiku albo skręć za nim w lewo aż dojdziesz do automatów. Plastik, plastik i jeszcze raz plastik i to w szpitalu Romana.
~Wałbrzych 9-10-2019 10:50
Woda z kopalni też jest zdrowa według Ciebie
~ze jak ? 9-10-2019 11:25
ze co ?, "choćby pomidory, pakowane są w plastikowych opakowaniach. Po co nam to. Wyciągnijmy je z plastiku i zostawmy opakowanie w sklepie. Pomidory możemy przecież wziąć w papierowej torebce – zachęca prezydent." ---->>> dalej sklep wyrzuca plastik przecież w Wałbrzychu wiec dalej miasto musi się go pozbyć
~Monia 9-10-2019 12:29
do: ~ze jak ? (11:25)
A Pani na kasie skasuje z papierowej torebki. Przecież kod jest na opakowaniu. Wodę w sklepie też mamy przelewać do szklanych butelek? A może od razu do szklanek?
~inż. A. Partacz 9-10-2019 16:35
do: ~Monia (12:29)
Przecież można mleko czy wodę przelewać do własnych kanek.
~Astro 10-10-2019 11:30
do: ~ze jak ? (11:25)
Chłop już zupełnie odleciał-idąc tym tropem serki do smarowania pieczywa i sery żółte pakowane, lody, płyny do naczyń i mycia podłóg,szampony itd.itp.też przepakować ?
~ratuszowy pinokio 9-10-2019 13:42
Plastik tzw. pety są sprzedawane przez wałbrzyską sortownię śmieci.
~Prąd 9-10-2019 13:46
A kogo stać NA wodę w szkle? poza tym jak bedziemy pic w szkle, to powie, ze mamy za duzo szkla i za drogo kosztuje nas jego utylizacja
~Jan 9-10-2019 13:56
Wystarczy wszystkich producentów zmusić do szkła i to najlepiej 025 , 033 , 0,5 i 1,0 L ,,,rewolucja , czas i koszty ale sie opłaca ,plus kaucja by szkło sie nie poniewierało po ,,rowach ,, a teraz jest wolność każdy producent ma swoją butelke plastikową a środowisko ,,,kwiczy ,, tak jak zrobili z AZBESTEM
~v7 9-10-2019 14:29
Kiedyś zwykły Kowalski spalał wszystko w piecu, później Kowalski nie mógł spalać, bo ekologia, smród itd, Kowalski palił nocą, następnie ludzie zaczęli wymieniać piece z węglowego na gazowe, jak wszyscy będą już mieć gazowe, to plastiku będzie nie tona, a mln ton i co wtedy też POwiecie, że nie ma co z tym zrobić. Jakoś na zachodzie sobie radzą z mln ton, tylko u nas zawsze jest problem.
~Xerad 9-10-2019 14:37
Bardo zatroskany nasz prezydent usilnie szuka pretekstu do podniesienia opłat za odpady.
~Zenek 9-10-2019 19:25
do: ~Xerad (14:37)
27 złotychza za segregowane. Tak kombinuje ratusz
~marcin 9-10-2019 15:12
Chcesz pan zrezygnować z plastyku ? Bardzo prosto skupuj butelki plastykowe i po kłopocie kowalskiemu będzie się to opłacać I nie udawaj pan ...... ze panu zależy to kolejny szpan
~Gosc2 9-10-2019 15:52
Tak dba o srodowisko,glosne akcje typu STOP PLASTIK a na masowych imprezach ktore miasto organizuje,browarek do plastiku nalewaja.gdzie logika ja sie pytam??
~,,,, 9-10-2019 17:45
do: ~Gosc2 (15:52)
Tępaku na imprezach masowych jest produkt biodegradalny, że wygląda jak zwykły plastik to nim nie jest. Zanim PiSiorze coś napiszesz to sprawdź.
~TROLL 10-10-2019 17:42
do: ~,,,, (17:45)
Ty też chyba na "nobla" idziesz - "biodegradalny", no, no...
~Wałbrzych 9-10-2019 16:48
Plastk be a wodę z kopalni chcesz dla ludzi dać .....!!!
~józwa 9-10-2019 16:51
Plastik jest tematem zastępczym. Temat podstawowy to: czy można otumanić większość (np. jakąś pożyteczną ideologią) ,tak aby nie zauważyła, że pewna nieliczna mniejszość żyje kosztem niej.
~Krowa 9-10-2019 16:54
Niebawem podwyżka za śmieci,to trzeba dobrze zamysłach oczy tonami plastiku. Kolejny pretekst.
~Krowa 9-10-2019 16:55
do: ~Krowa (16:54)
Zamydlać oczy
~loleczek 9-10-2019 17:25
do: ~Krowa (16:54)
Dokładnie tak jak piszesz. Szelemej powiedział cytuję wywóz odpadów podrożeje "niewiele". Co znaczy dla niego niewiele? Ano na segregowanych śmieciach 125% do góry! A przy braku segregacji 170% więcej. Naprawdę niewiele Panie Prezydencie.
~Warszawka 9-10-2019 18:14
do: ~loleczek (17:25)
Śmieci to wasz kochany rząd załatwił cała Polska musi płacić, w iternecie we wszystkich miastach płaczą.
~Marianna 9-10-2019 20:01
do: ~Warszawka (18:14)
Nie kochany rząd załatwił, a twoja kochana Bruksela za tym stoi . Dobrxe o tym wiesz dlatego nie kłam w taki sposób jak robi to twój kochany Roman. Fe.
~Wera 9-10-2019 17:12
Niech władza pomyśli może o tym, by przestano produkować plastikowe opakowania. Od mieszkańców się wymaga, apeluje, straszy a władza nic nie robi by plastik znikał, choćby stopniowo, z rynku zbytu. Szklane butelki, punkty skupu tych butelek, siatki zamiast reklamówek. Kiedyś tak było, towar pakowano klientom w papier, wkładało się go do swojej siatki i problemu z plastikiem nie było. I nikt nie stawiał ludziom pod domem plastikowych śmierdzących kostek zrobionych ze śmieci. Bo dla kogo ta dziwna kampania? Mamy nie kupować tego co zapakowane w plastik czy folię? Zapakujcie nam inaczej, ale nie! To jest trudniejsze, łatwiej zrzucać wszystko na nasze plecy, bo jeszcze za mało nam "dowalacie".
~kaz 9-10-2019 18:21
do: ~Wera (17:12)
za dużo piszesz, ale może jesteś fajną dziewczyną.
~wyzwalacz 9-10-2019 18:24
do: ~Wera (17:12)
Postępowanie Szełemeja jest realizacją tzw.,,Agendy 2013" wybitnie skierowanej przeciwko Europie Środkowo/Wschodniej docelowo służącej depopulacji przez narzucenie nierealnych rozwiązań ekologicznych . Tu mamy do czynienia ze wzbudzaniem poczucia winy u ludności, choć zawiniła władza i koncerny które ją korumpują. Takiego wała prezydenciku!
~kaz 9-10-2019 18:38
do: ~Wera (17:12)
przebrnąłem przez twój tekst i potwierdzam, że jest on strasznie długi i nudny. Nie mniej przez grzeczność jestem prawie pewien, że jesteś fajną dziewczyną.
~kaz 9-10-2019 19:34
do: ~Wera (17:12)
Mam nadzieję , że nie czytasz Wysokich Obcasów.
~v7 9-10-2019 22:39
do: ~wyzwalacz (18:24)
Chyba 2030, szczegół, ale cóż
~Zenobiusz 9-10-2019 19:30
Taki Szełemej ekolog, to niech przestanie nosić pikowane plastikowe kurtki.
~loleczek 9-10-2019 20:06
do: ~Zenobiusz (19:30)
I jeździć nieekologicznym suvem!
~ja 9-10-2019 19:47
Panie Prezydencie (i wicedyrektorze szpitali) niech Pan powie dlaczego w wałbrzyskich szpitalach podają śniadanie obiad i kolacje na plastykowych talerzach? Codziennie z każdej sali wyjeżdża cały koszt plastyku. Dlaczego Pan w szpitalach nie wprowadził zakazu używania plastyków?
~loleczek 9-10-2019 20:08
do: ~ja (19:47)
To proste, bo plastik używany w szpitalu jest całkiem inny, ekologiczny.
~Renia 22-10-2019 19:34
do: ~loleczek (20:08)
Bo to jest plastik Romana i wara pospólstwu do tego.Bo są plastiki swoje i obce. I już te bzdury dotarły do Walbrzyskich firm.Kto zależny od prezydenta,ten karnie wykonuje rozkazy i mocz do analizy nosi w słoikach po dżemie.
~kaz 9-10-2019 19:55
proszę nie atakować Prezydenta za bzdury.
~... 9-10-2019 20:17
A czy te paskudne kostki plastiku znikną kiedyś z Placu Grunwaldzkiego? Czy nadal będą piękną wizytówką naszego miasta?
~kokobelo 9-10-2019 21:38
A ile kg CO2 emituje w spalinach prezydecki SUV w drodze do ratusza? Czy on się porusza na oparach dobrych intencji i jest zeroemisyjny?
~Renia 22-10-2019 19:43
do: ~kokobelo (21:38)
Tak.Jeździ na mielonych opakowaniach plastikowych z przychodni na Klonowej..
~Xyz 9-10-2019 21:57
Niestety walbrzyszanie nie zarabiają tyle co prezydent, może niech go ktoś o tym poinformuje
~RED 10-10-2019 6:31
Znowu napiszę to samo. Brak w Wałbrzyskim ratuszu ludzi myślących nowocześnie, wizjonerów. Każdy kraj w Europie ma problem z plastikiem. I teraz dla przykładu w Niderlandach w mieście Utrecht w kanale przedzielajacym miasto zrobiono ogromną rzeźbę pletwala wyskakującego z wody. Rzeźba składa się z tysięcy różnych pojemników plastikowych. To działa, postawienie śmieci w centrum miasta nie. Miasto powinno ogłosić konkurs a później sfinansować postawienie "pomnika pet". To jest rozwiązanie. No ale....
~kaz 10-10-2019 8:43
do: ~RED (6:31)
Popieram. Osobiście proponuję pomnik z PET-ów w kształcie Predatora.
~Inż. A. Partacz 10-10-2019 8:15
To dobry pomysł. Plastikowy Szelemej wyskakujący z basenu na Aqua Zdroju.
~ 11-10-2019 14:53
do: ~Inż. A. Partacz (8:15)
ales ty debil
~Szełemej musi odejść 10-10-2019 8:40
Demagogia . P. Szełemej zrezygnuj z aut służbowych - zanieczyszczają środowisko. Czas na ekologiczną publiczną komunikację . Swoją drogą kto skupuje PET_y i opakowania szklane. Magistrat?
użytkownik facebook 10-10-2019 15:36
Mnie dręczy pytanie Jak to zrobić kiedy wszystko w sklepach jest zapakowane w plastik?
użytkownik facebook 10-10-2019 15:42
Ma pani rację ja też się nad tym zastanawiam?
~NEPAL 10-10-2019 17:20
do: użytkownik facebook (15:36)
wlasnie butelki po wodzie to maly pikus , w sklepach same opakowania plastykowe , margaryny , jogurty smietany chemia szampony , plyny , budowlane -to farby , lepiki -w wiaderkach plastykowych , plastykowe zyletki , opakowania lekarstw . wystarczy ???? pozdrowionka
~Renia 22-10-2019 19:40
do: ~NEPAL (17:20)
Propaganda dla lemingów.
użytkownik facebook 10-10-2019 15:43
Taki apel może to do polityków aby ukrócili producentom produkcje plastiku. Panie Szełemej, przecież jest Pan osoba inteligentna, która chyba to rozumie ?
użytkownik facebook 10-10-2019 17:28
Magdalena Markiewicz Rybińska rozumieć to rozumie ale eko lans jest lansem
użytkownik facebook 10-10-2019 16:00
Producenci dajcie przykłady a ludzie to zrozumieją
Krytyka Wałbrzyska 10-10-2019 16:13
???
użytkownik facebook 10-10-2019 17:11
Rozpocząć trzeba od producentów, a nie konsumentów...
użytkownik facebook 10-10-2019 19:17
Faktycznie. Wałbrzych powinien zrezygnować z "usług" plastikowego prezydenta.
użytkownik facebook 10-10-2019 21:37
Powinno być "PRODUCENCI - zrezygnujcie z plastiku!"
~Jan 11-10-2019 10:28
To apeluj do producentów by szli w strone szkła lub papieru itp , konsument nie ma wyboru , a teraz punkty do skupu butelek tak jak jest np w Niemczech ,market i skup - automat
~inż. A. Partacz 11-10-2019 15:19
Posłuchałem Prezydenta i w Biedronce zacząłem przelewać wodę z plastikowej butelki do swojej kanki. Zatrzymała mnie ochrona i teraz jestem na komisariacie. Wciskają mi, że kradłem.
~wal 11-10-2019 20:47
Panie Szełemej! Zajmij się Pan leczeniem,kierowaniem państwowej placówki medycznej, prywatnej lecznicy, życiem prywatnym itd a uwolnij Pan ten biedny Wałbrzych od swojej osoby.Przede wszystkim rolą Prezydenta jest choćby pozyskiwanie nowych inwestorów a nie działania stricto medialne typu plastik, pseudorenowacja starówki.
~ewa 11-10-2019 21:01
Bardzo ciekawy jest apel Pana Prezydenta o szkodliwości plastików dla środowiska . Dlaczego w Jego szpitalu pacjenci dostają wątpliwej jakości jedzenie na plastikowych talerzach i z plastikowymi sztućcami?Takie łatwiej zmieścić w śmietniku?A może jest to świadoma akcja niszczenia plastikowego zła...
~Szełemej musi odejść 14-10-2019 16:00
Szełemej nie wie co głosi. Proponuję wrzucać PET-y przy marketowych śmietnikach. Niech się udławią.
~Renia 22-10-2019 19:37
do: ~Szełemej musi odejść (16:00)
Tylko do śmietnika pod ratuszem.
~ 14-10-2019 23:48
A nie należy zacząć od głowy ? W takim górniczym szpitalu jedzonko podaje się w czym? nie na talerzach jak za brzydkiej komuny, lecz w plastikach. Woda do picia w plastikach, etc.etc. Od swojej jednostki , p. prezydencie, od siebie ! Pacjenci niech zupkę biorą w garści. Ekologicznie ! I jakże oszczędnie !

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Copyright © 2002-2019 Highlander's Group